Πρωτοποριακό πρόγραμμα εντοπίζει μαθητές με δυσλεξία

Πρωτοποριακό πρόγραμμα εντοπίζει μαθητές με δυσλεξία

Τη δυνατότητα υλοποίησης ενός πρωτοποριακού ιατρικού προγράμματος στα δημοτικά σχολεία της Κρήτης, που θα εντοπίζει τους μαθητές με δυσλεξία, συζήτησαν ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης και ο καθηγητής Νευρολογίας στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Χάρβαρντ, Στέλιος Σμυρνάκης, ο οποίος επισκέφθηκε την Περιφέρεια.

Ο κ. Σμυρνάκης ενημέρωσε τον περιφερειάρχη για τις δυνατότητες του προγράμματος, με την επωνυμία «RADAR» στο οποίο ο ίδιος συμμετέχει και το οποίο εντοπίζει, μετά από μια δεκάλεπτη αναγνωστική εξέταση, τα παιδιά με μαθησιακές και αναγνωστικές δυσκολίες.

Το πρόγραμμα, όπως ανέφερε ο καθηγητής του Χάρβαρντ, είναι πρωτοποριακό, αναμένεται να υλοποιηθεί για πρώτη φορά στην χώρα μας και έχει δημιουργηθεί από τον καθηγητή Γιάννη Ασλανίδη και την ομάδα του.

«Συζητήσαμε την δυνατότητα να εφαρμόσουμε μία screening μέθοδο που λέγεται RADAR, την οποία δημιούργησε ο Γιάννης Ασλανίδης, που βοηθάει να εντοπιστεί πιθανή δυσλεξία στα παιδιά του δημοτικού και να προλαμβάνονται έτσι κάποιος μαθησιακές δυσκολίες στο μέλλον. Ελπίζουμε να εφαρμόσουμε αυτή τη μέθοδο και να κάνουμε τους ελέγχους σε όλα τα παιδιά της Κρήτης, αν είναι δυνατόν» επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο κ. Σμυρνάκης.

Όπως τόνισε, «η μέθοδος θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο μελέτης που έκανε ο κ. Ασλανίδης για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Είναι πρωτοποριακή και μας επιτρέπει απολύτως να κάνουμε εντοπισμό της δυσλεξίας με παραμέτρους οι οποίες είναι αντικειμενικές. Είναι πρώτη φορά στον κόσμο που γίνεται κάτι τέτοιο. Σχεδιάζουμε μια κινητή ομάδα, να πηγαίνει από σχολείο σε σχολείο στη Κρήτη και να κάνει έλεγχο στους μαθητές της τρίτης δημοτικού και μετά. Η μέθοδος συνίσταται στο να καθίσει το παιδί μπροστά από μία οθόνη κομπιούτερ και να διαβάσει δυο κείμενα για περίπου 10 λεπτά. Αυτό είναι όλο. Κατά τη διάρκεια του διαβάσματος καταγράφονται οι κινήσεις των οφθαλμών, όπως διαβάζει το κείμενο και από κει μετά γίνεται η διάγνωση αν υπάρχει αναγνωστικό πρόβλημα».

Όπως ανέφερε ο καθηγητής Γιάννης Ασλανίδης, «η μέθοδος αξιολογεί εύκολα και γρήγορα την αναγνωστική ευχέρεια ενός παιδιού. Είναι η πρώτη φορά που έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε συγκεκριμένες ποσοτικές μετρήσεις σχετικά με ένα πλήθος παραμέτρων που επηρεάζουν την αναγνωστική ικανότητα ενός ατόμου.

Συγκεκριμένα, μέσω ειδικά κατασκευασμένου λογισμικού, καταγράφεται επακριβώς το «αναγνωστικό μονοπάτι» δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο διαβάζει ένα κείμενο το κάθε παιδί. Είναι μία εξέταση εύκολη και γρήγορη, φιλική προς τον αναγνώστη, είτε αυτός είναι παιδί είτε ενήλικας και φυσικά καθόλου παρεμβατική, μιας και το μόνο που πρέπει να κάνει ο αναγνώστης είναι να διαβάσει ένα κείμενο μπροστά από μια οθόνη υπολογιστή. Η μέθοδος αυτή αποτελεί ένα επιπλέον εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει αρκετά τους ειδικούς του χώρου, προσφέροντας πληροφορίες που μπορούν να είναι κρίσιμες και για την όποια διάγνωση, αλλά και για τη σχεδίαση της όποιας πιθανής θεραπευτικής παρέμβασης».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ