Κορονοϊός- εμβόλιο: Πώς αλλάζετε το ραντεβού, τι γίνεται αν το χάσετε

Κορονοϊός- εμβόλιο: Πώς αλλάζετε το ραντεβού, τι γίνεται αν το χάσετε

Συμβουλές για το τι πρέπει να κάνετε αν τύχει για κάποιο λόγο να χάσετε το ραντεβού για το εμβόλιο του κορονοϊού ή για τον τρόπο που μπορεί να αλλάξει έδωσε ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και υπεύθυνος της εκστρατείας εμβολιασμών «Ελευθερία», Μάριος Θεμιστοκλέους κατά την ενημέρωση για την πορεία των εμβολιασμών που είναι σε εξέλιξη στη χώρα μας.

Τι γίνεται αν χάσετε το ραντεβού για εμβολιασμό

Αν κάποιος κλείσει ραντεβού και δεν προσέλθει, μπορεί να ξανακλείσει ραντεβού; Η απάντηση είναι θετική, με τη διαφορά ότι θα μπορέσει να ξανακλείσει έπειτα από ένα μήνα από το αρχικό ραντεβού.

«Ο λόγος που γίνεται αυτό, δεν είναι για να τιμωρήσουμε κάποιον», ανέφερε ο κ. Θεμιστοκλέους, αλλά «για να μειώσουμε στο ελάχιστο την πιθανότητα να χαθούν πολύτιμες δόσεις εμβολίου. Γνωρίζουμε όλοι ότι διαχειριζόμαστε ένα πολύ δύσκολο εμβόλιο. Ένα εμβόλιο που μπορεί να διατηρηθεί σε θερμοκρασία δωματίου 2 με 8 βαθμούς μόνο για 5 ημέρες. Η μη προσέλευση στα ραντεβού δημιουργεί τον κίνδυνο να χαθούν πολύτιμες δόσεις. Στο εξωτερικό παρατηρήθηκε ότι ένα πολύ υψηλό ποσοστό πολιτών που μπορεί να φτάσει και το 10% δεν προσέρχεται», συμπλήρωσε ο Μάριος Θεμιστοκλέους.

Πότε μπορεί να αλλάξει το ραντεβού για εμβολιασμό

Mπορεί να γίνει αλλά μόνο έως και 72 ώρες πριν το ραντεβού και ο λόγος που γίνεται αυτό, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα, είναι για τον σωστό προγραμματισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας.

19 συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις για τον εμβολιασμό

1. Είμαι εγγεγραμμένος στην άυλη συνταγογράφηση και έλαβα SMS με ραντεβού το οποίο με εξυπηρετεί. Τι πρέπει να κάνω;

Στα SMS που λάβατε αναφέρεται ένας κωδικός εμβολιασμού. Για να επιβεβαιώσετε το ραντεβού πρέπει να στείλετε με τη σειρά σας ένα SMS στο 13034 γράφοντας μόνο αυτόν τον κωδικό. Τότε θα λάβετε νέο SMS που θα γράφει ότι η διαδικασία ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Η προ-κράτηση ραντεβού πρέπει να επιβεβαιωθεί μέσα σε 72 ώρες, αλλιώς παύει να ισχύει.

2. Είμαι εγγεγραμμένος στην άυλη συνταγογράφηση και έλαβα SMS με ραντεβού το οποίο δεν με εξυπηρετεί. Τι πρέπει να κάνω;

Μπορείτε να αλλάξετε το ραντεβού που σας προτείνεται είτε στο emvolio.gov.gr, είτε σε φαρμακείο ή ΚΕΠ, με την ίδια διαδικασία που περιγράφεται στην αμέσως επόμενη ερώτηση, δηλαδή με τη διαδικασία που ακολουθούν όσοι δεν ήταν εγγεγραμμένοι στην άυλη συνταγογράφηση.

3. Είμαι άνω των 85 ετών, δεν είμαι εγγεγραμμένος στην άυλη συνταγογράφηση και επιθυμώ να κλείσω ραντεβού εμβολιασμού. Τι πρέπει να κάνω;

Έχετε δύο τρόπους: είτε να μπείτε στο emvolio.gov.gr, είτε να απευθυνθείτε σε φαρμακείο ή ΚΕΠ.

4. Είμαι άνω των 85 ετών, αλλά δεν είναι εύκολο να μεταβώ σε ΚΕΠ για να κλείσω ραντεβού. Μπορεί να το κάνει για εμένα κάποιος συγγενής μου;

Ναι, γίνεται. Μάλιστα, μπορεί να γίνει και χωρίς εξουσιοδότηση, αρκεί το πρόσωπο που θα κάνει τη διαδικασία για εσάς να υπογράψει υπεύθυνη δήλωση με το ακόλουθο περιεχόμενο:

5. Είμαι άνω των 85 ετών, εγγεγραμμένος στην άυλη συνταγογράφηση και δεν έλαβα SMS. Τι πρέπει να κάνω;

Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ελέγξετε ότι έχετε επιλεγεί για την τρέχουσα φάση του εμβολιασμού. Αυτό γίνεται με τρεις τρόπους: είτε στο φαρμακείο ή το ΚΕΠ σας (με ταυτότητα και ΑΜΚΑ), είτε στο emvolio.gov.gr (με ΑΜΚΑ και ΑΦΜ), είτε στέλνοντας SMS στο 13034 με τον ΑΜΚΑ σας. Αν πράγματι επρόκειτο για ζήτημα αριθμού τηλεφώνου, μπορείτε να ακολουθήσετε τη διαδικασία κλεισίματος ραντεβού που περιγράφεται στην προ-προηγούμενη ερώτηση.

6. Αν και είμαι άνω των 85 ετών, έκανα έλεγχο προτεραιότητας και με εμφανίζει μη επιλεγμένο για εμβολιασμό. Τι πρέπει να κάνω;

Θα χρειαστεί να μπείτε στο emvolio.gov.gr/aitisi και να συμπληρώσετε τη φόρμα που θα εμφανιστεί – δεν θα σας ζητηθούν κωδικοί Taxisnet. Η αίτησή σας θα εξεταστεί από την αρμόδια Επιτροπή και, εφόσον πράγματι είχατε δικαίωμα να εμβολιαστείτε την τρέχουσα περίοδο, θα ενημερωθείτε για το πώς θα κλείσετε ραντεβού. Η διαδικασία υποβολής αίτησης μπορεί να γίνει και στα ΚΕΠ. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα στοιχεία επικοινωνίας που θα δηλώσετε, ώστε να λάβετε την απάντησή σας όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

7. Είμαι άνω των 85 ετών και μέχρι σήμερα δεν είχα εγγραφεί στην άυλη συνταγογράφηση. Αν εγγραφώ τώρα, θα λάβω SMS;

Δυστυχώς, η διαδικασία της προ-κράτησης για κάθε πληθυσμιακή ομάδα γίνεται μία μόνο φορά, πριν ανοίξουν τα ραντεβού για τη συγκεκριμένη ομάδα. Συνεπώς, αν είστε άνω των 85 ετών, η άυλη συνταγογράφηση μπορεί να σας εξυπηρετήσει για τις συνταγές και τα παραπεμπτικά σας, αλλά όχι για να κλείσετε ραντεβού εμβολιασμού. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να ακολουθήσετε τη διαδικασία για τους μη εγγεγραμμένους.

Όσοι είτε κάτω των 85 ετών μπορείτε ακόμα να εγγράφεστε στην άυλη συνταγογράφηση και, όταν κληθεί η δική σας πληθυσμιακή ομάδα, θα λάβετε κανονικά SMS με την προ-κράτηση ραντεβού.

8. Έχω κλείσει το ραντεβού μου, αλλά θέλω να το αλλάξω. Τι πρέπει να κάνω;

Τα ραντεβού αλλάζουν όπως κλείνονται: είτε στο emvolio.gov.gr, είτε σε φαρμακείο ή ΚΕΠ, με τον ίδιο τρόπο που περιγράφεται πιο πριν. Πρέπει να γνωρίζετε ότι αλλαγή ραντεβού μπορεί να γίνει μόνο μία φορά και μόνο εφόσον το ζητήσετε τουλάχιστον τρεις ημέρες πριν από το αρχικά προγραμματισμένο ραντεβού.

9. Έχω κλείσει το ραντεβού μου, αλλά δεν θυμάμαι πότε είναι. Τι πρέπει να κάνω;

Αρχικά, έχει προγραμματίσει να γίνει υπενθύμιση του ραντεβού σας τρεις φορές, με SMS στον αριθμό που μας έχετε δηλώσει: το πρώτο τρεις ημέρες πριν από το ραντεβού, το δεύτερο την παραμονή του ραντεβού και το τρίτο στις 7 πμ την ημέρα του ραντεβού.

Αν, παρ’ όλα αυτά, επιθυμείτε να αναζητήσετε το ραντεβού σας οποτεδήποτε, μπορείτε είτε να στείλετε SMS στο 13034 γράφοντας τον ΑΜΚΑ και το επώνυμό σας, είτε να μπείτε στο emvolio.gov.gr (αναζήτηση με ΑΜΚΑ και ΑΦΜ), είτε να απευθυνθείτε σε φαρμακείο ή ΚΕΠ.

10. Τι χρειάζεται να έχω μαζί μου όταν προσέλθω για να εμβολιαστώ;

Πρέπει να έχετε μαζί σας την ταυτότητά σας και πρόχειρο τον ΑΜΚΑ σας και τον κωδικό εμβολιασμού. Η εκτύπωση των στοιχείων του εμβολιασμού δεν είναι υποχρεωτική.

11. Δεν μπόρεσα να προσέλθω στο ραντεβού που είχα κλείσει. Τι πρέπει να κάνω;

Θα μπορέσετε να κλείσετε νέο ραντεβού με οποιονδήποτε από τους τρόπους που περιγράφονται παραπάνω, όμως θα πρέπει να περάσει ένας μήνας από την ημέρα του ραντεβού που ακυρώθηκε.

12. Θα επιβαρυνθώ με κάποιο κόστος για κάποιο στάδιο από τη διαδικασία;

Όχι. Όλη η διαδικασία είναι απολύτως δωρεάν για τους πολίτες – τόσο η επίσκεψη στα φαρμακεία, όσο και η αποστολή και λήψη SMS.

13. Υπάρχει κάποια παρουσίαση με τις διαδικασίες αυτές βήμα – βήμα;

Μπορείτε να αναζητήσετε κάθε λεπτομέρεια της διαδικασίας εδώ.

Οι πολίτες που δεν είναι εγγεγραμμένοι στην αυλή συνταγογράφηση μπορούν να κλείσουν ραντεβού διαδικτυακά, εισάγοντας τον ΑΜΚΑ τους στη σχετική πλατφόρμα, (emvolio.gov.gr), όπου το σύστημα τους ενημερώνει αυτόματα αν ανήκουν στις ομάδες που εμβολιάζονται τη δεδομένη χρονική στιγμή. Εφόσον ανήκουν στις ομάδες προτεραιότητας, μπορούν να κλείσουν το ραντεβού εισάγοντας τους κωδικούς taxisnet.
Επιπλέον, όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας μπορούν να κλείνουν ραντεβού σε φαρμακείο ή σε ΚΕΠ.

15. Πόσο αποτελεσματικό είναι το εμβόλιο για την COVID-19;

Αφού λάβουν και τις δύο δόσεις του εμβολίου, οι περισσότεροι άνθρωποι θα είναι προστατευμένοι. Χρειάζεται τουλάχιστον μία εβδομάδα μετά την χορήγηση της 2ης δόσης για να αναπτυχθεί ανοσία, η οποία, σύμφωνα με τα τρέχοντα επιστημονικά δεδομένα, εκτιμάται ότι θα διαρκεί για 6 έως 8 μήνες. Υπάρχει μια μικρή πιθανότητα να κολλήσει κάποιος ακόμη και αν έχει λάβει το εμβόλιο. Αυτό σημαίνει ότι είναι σημαντικό να συνεχίσει να τηρεί τα μέτρα ασφαλείας, μέχρι να εμβολιαστεί μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.

16. Ποιος καλύπτει το κόστος του εμβολιασμού;

Όλοι οι ευρωπαίοι πολίτες θα εμβολιαστούν δωρεάν. Το κόστος του εμβολιασμού στη χώρα μας το καλύπτουν πλήρως η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Κράτος.

17. Ποιες ομάδες του πληθυσμού θα έχουν προτεραιότητα στον εμβολιασμό;

Το Εθνικό Σύστημα Υγείας προσφέρει αρχικά το εμβόλιο για την COVID-19 στα άτομα που φροντίζουν την υγεία του πληθυσμού και σε αυτούς που κινδυνεύουν περισσότερο. Οι υγειονομικοί είναι η πρώτη ομάδα που θα εμβολιαστεί ώστε να προστατευτούν οι ίδιοι αλλά και να είναι σε θέση να φροντίσουν την υγεία του πληθυσμού. Ο εμβολιασμός έχει ξεκινήσει και για τα άτομα άνω των 85 ετών. Στη συνέχεια το σύνολο του πληθυσμού άνω των 18 ετών. Η σειρά με την οποία θα πραγματοποιηθεί το εμβόλιο στον πληθυσμό θα βασίζεται στις οδηγίες της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμού.

18. Αφού εμβολιαστώ θα μπορώ να ξαναγυρίσω στον προηγούμενο τρόπο ζωής μου;

Υπολογίζεται ότι θα πρέπει πρώτα να εμβολιαστεί ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού (περίπου 7 στους 10), μέχρι να αναπτυχθεί ανοσία στην κοινότητα. Επομένως, θα πρέπει να συνεχίσουμε να τηρούμε με την ίδια συνέπεια τα μέτρα προστασίας, μέχρι να εμβολιαστεί ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού.

19. Πόσο ασφαλή είναι τα εμβόλια που θα κυκλοφορήσουν;

Μέχρι στιγμής, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι έχουν λάβει το εμβόλιο κατά της COVID-19 χωρίς να έχουν αναφερθεί σοβαρά ανεπιθύμητα συμπτώματα, πέρα από τα συνήθη που παρατηρούνται σε κάποια άτομα μετά από κάποιον εμβολιασμό. Τα εμβόλια που θα χρησιμοποιηθούν στη χώρα μας έχουν πάρει έγκριση για την ασφάλεια, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα τους από τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς, τον ΕΜΑ (European Medicines Agency) και τον FDA (Food and Drug Administration) και έχουν ελεγχθεί από τον ΠΟΥ (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας).

20. Προκαλούν τα εμβόλια ανεπιθύμητες ενέργειες;

Οι όποιες ανεπιθύμητες ενέργειες μπορεί να προκληθούν είναι ήπιες και παροδικές, όπως πόνος στο χέρι στο σημείο της ένεσης, πυρετός, αδιαθεσία, μυαλγίες και πονοκέφαλος. Όλα αυτά τα συμπτώματα υποχωρούν γρήγορα, συνήθως μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο.