Αντιδράσεις ΠΕΦ σε ρύθμιση του υπουργείου Υγείας για ενοποίηση προϋπολογισμών εξωνοσοκομειακών και νοσοκομειακών δαπανών
Έντονη ήταν η αντίδραση του προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) κ. Θεόδωρου Τρύφων στις αλλαγές που επιχειρούνται στις ισχύουσες ρυθμίσεις της φαρμακευτικής δαπάνης σε βάρος της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας και των φτηνών φαρμάκων, με σχετικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Μιλώντας στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, ο κ. Τρύφων ζήτησε την άμεση απόσυρση της συγκεκριμένης διάταξης τονίζοντας τον άδικο, καταχρηστικό και αντιαναπτυξιακό χαρακτήρα της.
Συγκεκριμένα, με νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή, ενοποιούνται οι προϋπολογισμοί εξωνοσοκομειακών και νοσοκομειακών δαπανών, με συνέπεια οι υπερβάσεις που σημειώνονται από τα νοσοκομειακά φάρμακα υψηλού κόστους τα οποία χορηγεί ο ΕΟΠΥΥ να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό της εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης και στη συνέχεια να επηρεάζουν αρνητικά τον υπολογισμό και τον καταλογισμό του clawback στις επιχειρήσεις. Έτσι, οι υπερβάσεις που προκαλούνται από την υπερκατανάλωση φαρμάκων υψηλού κόστους χρεώνονται αδιακρίτως – και κατά παράβαση κάθε λογικής και νομικής σκέψης – και στους παραγωγούς οικονομικών φαρμάκων. Με άλλα λόγια, η ελληνική φαρμακοβιομηχανία που παράγει οικονομικά φάρμακα χρεώνεται άδικα τις υπερβάσεις του προϋπολογισμού που προκαλούν οι εισαγωγές και η υπερκατανάλωση ακριβών φαρμάκων.
Οι συνέπειες της ενοποίησης
Όπως εξήγησε στα μέλη της Επιτροπής ο πρόεδρος της ΠΕΦ, όλοι αναγνωρίζουν ότι οι ανωτέρω προϋπολογισμοί φαρμακευτικής δαπάνης αδυνατούν να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες της χώρας. Σήμερα, είπε, η φαρμακευτική δαπάνη στη χώρα μας κινείται σε κατά 30% χαμηλότερα επίπεδα από τον μ.ό. της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, αντί της αναγκαίας αύξησης των κονδυλίων, επιλέγεται τεχνικά η ενοποίηση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για τα νοσοκομειακά φάρμακα (και συνεπώς οι αντίστοιχες υπερβάσεις των δαπανών του) με τον προϋπολογισμό των εξωνοσοκομειακών φαρμάκων.
Αποτέλεσμα της συγκεκριμένης ρύθμισης θα είναι να επιβαρυνθούν το 2017 όλες οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις με επιπλέον υπέρβαση άνω των 65.000.000. Το θέμα είναι ότι αν και η συγκεκριμένη υπέρβαση προκαλείται από λίγες και συγκεκριμένες εταιρείες εισαγωγής νέων και ακριβών φαρμάκων, θα επιβαρύνει όλες ανεξαιρέτως τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις και αυτό είναι άδικο και αδιανόητο. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ακόμα πιο δυσμενές περιβάλλον, δεδομένου ότι η συνολική επιβάρυνση με clawback των κατόχων αδείας κυκλοφορίας φαρμάκων (ΚΑΚ) θα φτάσει φέτος τα 495.000.000.
Στο σημείο αυτό ο κ. Τρύφων τόνισε ιδιαίτερα το γεγονός ότι το 2017 υπολογίζεται ότι θα είναι αυξημένα και τα rebates των εταιρειών τα οποία θα φτάσουν τα 435 εκ. έναντι 303 εκ που ήταν το 2016, με συνέπεια το συνολικό χαράτσι που επιβάλει ο ΕΟΠΥΥ στις επιχειρήσεις να είναι μεγαλύτερο από 940 εκατ. Σε αυτά θα προστεθούν και περισσότερα από 150 εκατ. από τον λογαριασμό των νοσοκομείων του ΕΣΥ.
Και όλα αυτά παρά τις αδιάκοπες μειώσεις τιμών, ιδιαίτερα των οικονομικότερων εγχώρια παραγόμενων φαρμάκων, τα οποία πολλοί φροντίζουν να τα εξοστρακίσουν από την αγορά.
Ασφυκτικές συνθήκες
Ο πρόεδρος της ΠΕΦ στην παρέμβασή του προς την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων περιέγραψε, επίσης, τις ασφυκτικές συνθήκες που επικρατούν στη φαρμακευτική αγορά:
– Επεσήμανε τον μεγάλο αριθμό συνταγών και τη συναφή ιδιαίτερα μεγάλη διείσδυση των ακριβών φαρμάκων on-patent στο σύστημα αποζημίωσης.
– Τόνισε ότι τα παλαιά και γενόσημα φάρμακα έχουν υποστεί συνεχείς, μεγάλες και άδικες μειώσεις και αυτό αποτελεί μια άνιση αντιμετώπιση σε σχέση με τις μικρές μειώσεις που έγιναν στα ακριβά on-patent φάρμακα
– Εξήγησε ότι η δυσμενής αυτή κατάσταση επιβαρύνεται με περαιτέρω έμμεσες μειώσεις στις τιμές των ήδη φτηνών παλαιών και γενοσήμων φαρμάκων, μέσω της σταδιακής αύξησης του rebate που τη στιγμή αυτή ξεπερνά το 55%.
– Χαρακτήρισε άδικο μέτρο την επιβολή του clawback στα φάρμακα κοινότητας και τα γενόσημα, τα οποία πουθενά στον κόσμο δεν πληρώνουν clawback. Και πρότεινε «να πληρώνει εν πάση περιπτώσει ο καθένας ανάλογα με την υπέρβαση που προκαλεί».
– Αναρωτήθηκε πως άραγε είναι δυνατόν με τέτοια μέτρα να επιτευχθεί ο στόχος αύξησης της διείσδυσης των γενοσήμων κατά 40% το 2017 και 60% το 2018, που άλλωστε αποτελεί και μνημονιακό στόχο.
– Αναφέρθηκε στο γεγονός ότι, μέσα στον κλειστό προϋπολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, περιλαμβάνονται τόσο η κάλυψη των ανασφαλίστων, όσο και τα εμβόλια. Πρόκειται για κρατική κοινωνική πολιτική που… χρεώνεται μονομερώς η φαρμακοβιομηχανία.
– Ζήτησε να υιοθετηθεί κλειστός προϋπολογισμός ανά κατηγορία φαρμάκων.
– Είπε, τέλος, ότι για τον υπολογισμό του clawback θα έπρεπε να λαμβάνονται υπόψη οι δείκτες εγχώριας προστιθέμενης αξίας.
Ο κ. Τρύφων ζήτησε, στη συνέχεια, την άμεση απόσυρση της συγκεκριμένης διάταξης του νομοσχέδιου επιμένοντας στην ανάγκη αύξησης του κλειστού προϋπολογισμού της φαρμακευτικής δαπάνης. Μέχρι να γίνει αυτό, είπε, θα πρέπει το υπουργείο:
Nα επιμερίσει νομοθετικά τους κλειστούς προϋπολογισμούς ΕΟΠΥΥ και νοσοκομείων σε δύο σκέλη: Το πρώτο για τα προστατευόμενα με πατέντα και τα μοναδικά φάρμακα και το δεύτερο για τα εκτός προστασίας φάρμακα (off-patent και γενόσημα), κατά το ποσοστό που προβλέπεται από τις μνημονιακές υποχρεώσεις για τη διείσδυση των γενοσήμων.