Ανακοστολόγηση διαγνωστικών εξετάσεων υπό την πίεση των θεσμών

Ανακοστολόγηση διαγνωστικών εξετάσεων υπό την πίεση των θεσμών

Υπογράφηκε η Υπουργική Απόφαση για την ανακοστολόγηση των διαγνωστικών εξετάσεων, το τελευταίο σε εκκρεμότητα προαπαιτούμενο από τα 13 για την εκταμίευση του 1 δις ευρώ.

Η Απόφαση προβλέπει ότι οι τιμές των 51 διαγνωστικών εξετάσεων οι οποίες έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στη διαγνωστική δαπάνη, μειώνονται μεσοσταθμικά σε ποσοστό  43% ενώ οι υπόλοιπες εργαστηριακές εξετάσεις μειώνονται μεσοσταθμικά κατά 9%.

Παράλληλα, μειώνεται κατά 18% η τιμή αποζημίωσης των μαγνητικών τομογραφιών και κατά 10% του pet- scan.

Στην Υπουργική Απόφαση επισημαίνεται ότι η απόδοση των μέτρων θα αξιολογηθεί μετά από 2 μήνες. Σε αυτό το διάστημα η κυβέρνηση δεσμεύεται να παρουσιάσει ένα συνολικό σχέδιο του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ για τον έλεγχο της δαπάνης των διαγνωστικών εξετάσεων που θα περιλαμβάνει κατευθυντήριες οδηγίες και διαγνωστικά πρωτόκολλα, real time έλεγχο των παραπεμπτικών και δικαιότερο σύστημα εκπτώσεων (rebate όγκου).

Η απόφαση αυτή ελήφθη υπό την πίεση της εκπλήρωσης όλων των προαπαιτούμενων για την εκταμίευση της δόσης και είναι αποτέλεσμα μιας ανεξήγητης επιμονής των θεσμών αποκλειστικά και μόνο στη μείωση των τιμών ως μηχανισμού ελέγχου του κόστους. Σημειώνεται ότι η αρχική πρόταση των «θεσμών» προσδιόριζε το ποσοστό μείωσης των τιμών περίπου στο 70%.

Από την άλλη πλευρά, η αντιπρόταση που παρουσίασε η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ και το υπουργείο Υγείας συμπεριλάμβανε έναν συνδυασμό μείωσης τιμών σε ποσοστό περίπου 30% και αυξημένο rebate όγκου. Αν και- σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου- η παραπάνω εναλλακτική πρόταση ήταν τεκμηριωμένη και διασφάλιζε πλήρως τη συγκράτηση της δαπάνης στο όριο του κλειστού προϋπολογισμού (302 εκ. ευρώ), τελικά δεν έγινε αποδεκτή από τους «θεσμούς».

Είναι σαφές ότι απόρροια της ΥΑ θα είναι μια σημαντική επιβάρυνση στο χώρο των διαγνωστικών εργαστηρίων- κυρίως στα μεσαία και τα μικρά- τα οποία έχουν ήδη επιβαρυνθεί τα προηγούμενα χρόνια από τους μηχανισμούς του rebate και του claw- back.

Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει σε συνεργασία με τους εκπροσώπους των διαγνωστικών εργαστηρίων να δημιουργήσει ένα πλαίσιο που θα κάνει διαχειρίσιμη αυτή τη μείωση των τιμών με τους παρακάτω τρόπους:

  • Ομαλοποιώντας τη ροή των πληρωμών προς τους ιδιώτες παρόχους.
  • Παρεμβαίνοντας στην προκλητή ζήτηση με τις παρεμβάσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω (κατευθυντήριες οδηγίες, διαγνωστικά πρωτόκολλα κ.α)
  • Κατανέμοντας με δικαιότερο τρόπο τις εκπτώσεις επί της δαπάνης (rebate).
  • Δίνοντας κίνητρα για την προώθηση συνεταιριστικών σχημάτων στο χώρο των διαγνωστικών εργαστηρίων. Με αυτό τον τρόπο θα επιτυγχάνεται οικονομία κλίμακας στην προμήθεια των αντιδραστηρίων και θα ενισχύεται η βιωσιμότητά τους.

Είναι προφανές ότι από τη ρύθμιση αυτή μειώνεται η οικονομική επιβάρυνση των ασφαλισμένων σε ποσοστό αντίστοιχο με τη μείωση στις τιμές των εξετάσεων.

Στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης είναι να ενισχύσει τα δημόσια διαγνωστικά εργαστήρια της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) και να ενισχύσει τη δυνατότητα του ΕΣΥ να καλύπτει τις εργαστηριακές εξετάσεις του πληθυσμού.

Μέχρι, όμως, να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των δημόσιων δομών είναι αναγκαία η συνεργασία με τους ιδιώτες παρόχους με σαφές πλαίσιο και μηχανισμούς ελέγχου έτσι ώστε η πρόσβαση των πολιτών στις διαγνωστικές εξετάσεις να είναι διασφαλισμένη, η δαπάνη να ελέγχεται με διαρθρωτικά μέτρα και όχι με το μηχανισμό του claw- back και η πολιτεία να είναι συνεπής στις οικονομικές υποχρεώσεις του προς τα συμβεβλήμενα εργαστήρια.